“
با توجه به مطالب مذکور می توان به این نکته تأکید کرد که تلاش در جهت معرفی و شناسایی جایگاه هوش اخلاقی، مسئولیت پذیری و سرمایه اجتماعی در رشد و پرورش شخصیت متعادل و متوازن افراد از جمله دانشجویان و نقش در بهبود ارتقاء عملکرد درسی و آموزشی آن ها دارای اهمیت قابل توجهی است. نتایج این پژوهش را می توان در جهت رشد و پرورش هوش اخلاقی، مسئولیت پذیری و سرمایه اجتماعی در دانشجویان به کار برد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان دانشگاه کاشان میباشد.
شکل(۱-۱) مدل مفهومی تحقیق
خود مدیریتی
درستکاری
امانتداری
دلسوزی
بخشش
وظیفه شناسی
سازمانیافتگی
مشارکت اجتماعی
اعتماد اجتماعی
پیشرفتگرایی
تعلق اجتماعی
انسجام اجتماعی
شکل(۱-۱) مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل هوش اخلاقی از لنینک و کیل(۲۰۱۱) با سه مؤلفه (راستگویی، دلسوزی، بخشش) و سرمایه اجتماعی از (ناهاپیت و گوشال[۱۱]، ۱۹۹۸ و پوتنام[۱۲]، ۲۰۰۰) با ابعاد (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، تعلق اجتماعی، انسجام اجتماعی) و مسئولیت پذیری با ابعاد (خودمدیریتی، امانتداری، وظیفه شناسی، سازمانیافتگی و پیشرفتگرایی) ترسیم شده است.
۱-۲اهمیت و ضرورت پژوهش
یکی از اهداف و وظایف مهم نظام آموزش عالی هر کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز جامعه است. دانشگاهها در دنیای پویا و پرمخاطره امروز برای این که بتوانند بقای خودشان را تحکیم بخشند، باید دانشجویان خود را ملزم به رعایت اصول اخلاقی و فراگیری هوش اخلاقی، ارتباطات میان اعضای یک سازمان و احساس مسئولیت پذیری اجتماعی نماید. چرا که رعایت آنها باعث دلگرمی دانشجویان و باتبع آن افزایش کیفیت و خدمات و در نهایت جلب رضایت اربابرجوع و تثبیت بقای دانشگاهها خواهد شد. بنابرین هرچه دانشجویان از هوش اخلاقی بالاتری برخوردار باشند، سرمایه های اجتماعی ارزشمندی برای دانشگاهها هستند. بنابرین انتظار میرود افراد با هوش اخلاقی و مشارکت و احساس مسئولیت اجتماعی بالا کارهای درست را انجام داده و اعمال آنها پیوسته با ارزشها و عقایدشان هماهنگ بوده و عملکرد بالایی داشته باشند. با توجه به این که انتظار میرود انسانهای فرهیخته جامعه از دانشگاه برخاسته و در بطن دانشگاه پرورش یابد و همان گونه که یافته های پژوهشگران نیز نشان میدهد تصوّر بر این است که اساتید و کارکنان بتوانند تأثیر شدید بر توسعه ذهنی و اخلاقی و انسجام و احساس مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان باشند و همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی به این نکته اشاره دارد که از همه دانشجویان انتظار میرود به بهترین نحو از مهارت ها و تجربه خود استفاده نموده و استانداردهای حرفهای را رعایت نمایند لذا بررسی میزان برخورداری دانشجویان از توانمندیهای اخلاقی حائز اهمیت میباشد.
با توجه به روند رو به افزایش دانشگاهها و افراد تحصیلکرده از یک سو و مشکلات اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی جامعه از سوی دیگر، در طول سالهای گذشته مسأله هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی اهمیت ویژهای یافته است. این امر زمانی محقق می شود که هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان در قالب و ساختار برنامه ریزی و آموزش در محیط دانشگاهها و مراکز آموزشی جایگاهی شایسته داشته باشد. در واقع یکی از عوامل پل ارتباطی میان دانشگاه و دانشجویان میتوان گفت اساتید و کارکنان میباشد.
از این رو انجام این تحقیق در دانشگاه و در دیگر محیطهای اجتماعی و فرهنگی ضروری به نظر میرسد زیرا فراگیری و به کارگیری مؤلفه های هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری در سازمانها، بخصوص سازمان های آموزشی افراد را در دستیابی به اهداف آموزشیشان یاری میکند.
با توجه به مطالب مذکور می توان به این نکته تأکید کرد که تلاش در جهت معرفی و شناسایی جایگاه هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری در رشد و پرورش شخصیت متعادل و متوازن افراد از جمله دانشجویان و نقش در بهبود ارتقاء عملکرد درسی و آموزشی آن ها دارای اهمیت قابل توجهی است. این پژوهش در حکم برداشتن گامهای اولیه جهت معرفی، اعتباربخشی و مشروعیت بخشیدن به نقش و اهمیت هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری در برنامه درسی و برنامه های فرهنگی آموزش عالی میباشد. از سوی دیگر با توجه به سابقه و پیشینه گرایشهای عاطفی، اخلاقی و معنوی جامعه ایران و نیز ظرفیت بالقوه عاطفی و اجتماعی موجود در این کشور که نوعاً در میان دانش آموزان و دانشجویان به عنوان آیندهسازان این خطه نمود مییابد، لذا پژوهش حاضر درصدد است وضیعت هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان در محیطهای دانشگاهی و آموزشی را مورد مطالعه قرار دهد. از این دیدگاه، نتایج و یافته های این پژوهش می تواند مورد استفاده و استناد سیاستگذران و برنامه ریزان آموزش عالی در آینده قرار گیرد و همچنین از یافته های این تحقیق، مسئولین فرهنگی دانشگاه، مدیران و روسای دانشکده ها می توانند در جهت بهبود برنامه های آموزشی و فرهنگی دانشگاه بهره ببرند.
۱-۳ اهداف تحقیق
۱-۳- ۱هدف کلی تحقیق:
تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان دانشگاه کاشان
۱-۳-۲ اهداف جزیی:
۱٫تعیین میزان هوش اخلاقی دانشجویان
۲٫تعیین میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان
۳٫تعیین میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان
۴٫تحلیل رابطه بین مؤلفه های هوش اخلاقی (درستکاری، دلسوزی، بخشش ) با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان
۵٫ تحلیل رابطه بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، تعلق اجتماعی، انسجام اجتماعی) با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان
۶٫مقایسه میزان هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب ویژگیهای دموگرافیک (جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی)
۷٫ مقایسه میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان بر حسب ویژگیهای دموگرافیک (جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی)
۸٫ مقایسه میزان مسئولیت پذیری دانشجویان بر حسب ویژگیهای دموگرافیک (جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی)
۱-۴ فرضیات تحقیق
۱-۴-۱ فرضیه اصلی:
بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان رابطه وجود دارد.
۱-۴-۲ فرضیه فرعی
۱٫ میزان هوش اخلاقی، دانشجویان بالاتر از حد متوسط است
۲٫میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است.
۳٫میزان مسئولیت پذیری دانشجویان بالاتر از حد متوسط است.
۴٫ بین مؤلفه های هوش اخلاقی(درستکاری، دلسوزی، بخشش) با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان رابطه وجود دارد.
۵٫ بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، اعتماداجتماعی، تعلقاجتماعی، انسجام اجتماعی) با میزان مسئولیت پذیری دانشجویان رابطه وجود دارد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-22] [ 02:23:00 ق.ظ ]
|